Ledig!!

Yes!!....nu är jag ledig igen, visserligen "bara" över helgen, men ändå....skönt att börja lite mjukt efter semestern med 2 nätter, sen ledigt.
Och sommarn verkar ha lite svårt att bestämma sej om den ska ge upp eller inte, idag har solen kämpat sej fram mellan molnen och försökt göra sitt yttersta för att göra lite somrigt igen.....men mellan varven har regnet vunnit tävlingen.

I natt var de verkligen en riktig pestnatt på flera sätt.....kan de vara hälsosamt att jobba som man gör ibland. Jag ska komma iväg senast 21.15 från lokalen där jag börjar, och då har jag 6 vårdtagare jag ska hinna till före kl.22 och de brukar funka, med nöd och näppe.....men igår kväll kom jag iväg 21.45 och då kan jag säga att de är liiiiite tajt om tid....nu är jag väldigt ironisk.....sen fortsatte natten på samma sätt.....skulle till en farbror och titta till, men vänta nu, jag kom inte in i porten, nyckeln passade inte.....och koden hade jag inte.....liiiite pinsamt när man måste ringa farbrorn och fråga om koden.....men han var så glad så och tyckte jag skulle ta med lite vin när jag kom, för hans var nästan slut....*S*

Jag brukar hinna äta en macka runt 23-tiden, i natt fick jag min macka 03.30!!....de var först då jag kunde sätta mej ner.

I morse träffade jag vår personalrekryterare, och hon frågade om natten varit lugn!!....LUGN!!!.....jag svarade att om de ska vara så här då vill inte jag vara med, då säger jag upp mej, för de vara nästan likadant natten innan.

Jag vägrar ha de så här, när man rusar in hos tanter och farbröder och sen rusar ut lika fort igen, för att hinna de man ska, och speciellt när man ser att nån kanske är ledsen eller orolig, eller bara vill prata en liten stund innan de är dags att lägga sej. Näe, de är för fasen människor vi jobbar med, människor med känslor och behov....sånt försvinner inte bara för att dom blir gamla, som vissa verkar tro.

En del har ångest på natten också, natten är den tiden när dom ligger vakna och tankarna vandrar......tankar om att döden kanske är nära....och vem skulle inte få ångest när man ligger ensam i kanske 11-12 timmar och inte kan sova, och den enda människa dom ser är jag, och kanske bara en gång per natt.....de blir många långa timmar med ångesten som enda sällskap.

En vårdtagare har mellan 1 vecka till 1 månad kvar att leva, och vet de.....tror nog ganska många av oss skulle vara oroliga då, när vi ligger där ensamma med bara tankarna som sällskap....dit gick jag varannan timme i natt, på eget initiativ, de tog jag mej tid till, ville ge sällskap, lite beröring och röjja undan tankarna för en liten stund.

jag hoppas att äldrevården ska vara annorlunda när jag blir gammal......mer personal, mer tid och då inte bara tid för vårdbiten utan också tid för samtal, närhet och allt annat som en människa behöver......ananrs ska jag be att få ett piller när jag inte längre klarar mej själv.

De blev en allvarlig blogg.....men de är min vardag.
Kram

                              

Kommentarer
Postat av: Jannike

Gissar att du betyder en hel massa för alla dessa stackare som ligger där, helt ensamma de flesta av dygnets alla timmar... Strongt av dig att besöka din sjuka vårdtagare extra mycket....



Kram från grannen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback